پزشکی و سلامتی

بررسی مقالات پزشکی و سلامتی

پزشکی و سلامتی

بررسی مقالات پزشکی و سلامتی

درمان سرطان روده

معالجه های مورد استفاده برای سرطان کولورکتال ممکن است مشتمل بر بعضا از جراحی ها , پرتو درمانی , شیمی درمانی و معالجه هدفمند باشد . سرطان هایی که در دیواره روده بزرگ قرار دارا‌هستند ممکن است با کار جراحی قابل معالجه باشند , در حالی که سرطان که به صورت گسترده پیشرفته است , معمولاً قابل معالجه نیست , با مدیر جهت بهبود کیفیت معاش و علامتها سوق دهی می شود . میزان بقای پنج ساله در آمریکا حدود 65 % است . احتمال بقاء شخص بستگی به ترقی سرطان داراست ,


 آیا با جراحی و سلامت کلی شخص می توان کلیه سرطان را از میان موفقیت . در تراز عالم , سرطان روده بزرگ سومین نوع سرطان است که حدود 10 % از کل موردها را تشکیل میدهد . در سال 2018 , 1 . 09 میلیون مورد تازه و 551 , 000 مرگ بر اثر این بیماری صورت داده است . این بیماری در کشورهای پیشرفته بیشتر از 65 %موارد مشاهده می شود. این بیماری در زنان کمتر از مردان است. 



سرطان روده چیست؟

سرطان کولورکتال ( CRC ) , همینطور تحت عنوان سرطان روده و روده بزرگ شناخته می شود , ترقی سرطان از روده بزرگ یا این که روده بزرگ ( بخش هایی از روده بزرگ ) است . سرطان پرورش غیرعادی سلولهایی است که توان یورش یا این که گسترش به بقیه قسمتهای تن را دارا‌هستند . علائم و نشانه ها ممکن است مشتمل بر خون در مدفوع , تغییر حرکات روده , کاهش وزن و شم خستگی در تمام بازه زمانی باشد .


بیشتر سرطانهای کولورکتال به دلیل عوامل سالخوردگی و شیوه معاش , و تعداد مقداری از موارد به دلیل اختلالات ژنتیکی مورد ای است . بقیه کارداران خطرزا مشتمل بر رژیم , چاقی , سیگار کشیدن و عدم کار بدنی است . عوامل رژیم غذایی که خطر را ارتقا می‌دهد مشتمل بر گوشت قرمز رنگ , گوشت فرآوری شده و الکل است . استدلال خطر دیگر بیماری التهابی روده است که دربرگیرنده بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است . بعضی از اختلالات ژنتیکی موروثی که می‌توانند باعث سرطان روده بزرگ شوند شامل پولیپوزوم آدنوماتوز خانوادگی و سرطان روده بزرگ غیر پولیپ موروثی است . با این وجود , این مورد مورد ها کمتر از 5 % موردها را نشان میدهد . به طور معمول تحت عنوان یک تومور خوش خیم , اکثر زمان ها به صورت پولیپ شروع میشود , که به مرور سرطانی می شود .


سرطان روده ممکن است با به دست آوردن مثال ای از روده بزرگ در طی سیگموئیدوسکوپی یا این که کولونوسکوپی تشخیص داده شود . این مسئله بعد از تصویربرداری طبابت برای تعیین میزان شیوع بیماری دنبال می شود . غربالگری برای دوری و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ موثر است . غربالگری , با یکی روشهای متفاوت , از 50 سالگی تا 75 سالگی توصیه می شود . در زمان کولونوسکوپی , در صورت یافتن , ممکن است پولیپهای کوچک برداشته شود . در‌حالتی که پولیپ یا این که تومور بزرگی پیدا شود , ممکن است بیوپسی برای بررسی این که سرطان سرطانی است یا این که خیر انجام شود . آسپرین و بقیه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خطر را کاهش می دهند . با این وجود , به دلیل دلایل جانبی , به کارگیری همگانی آن ها برای این مراد سفارش نمیشود .

درمان میگرن

درمان سفارش شده نخستین با داروهای ساده ای از درد مانند ایبوپروفن و پاراستامول ( استامینوفن ) برای سردرد , داروهای تهوع و دوری از ساخت محرک است . داروهای خاص مانند تریپتان یا ارگوتامین ممکن است در کسانی که داروهای ساده درد اثر گذار نیستند , استعمال شود . ممکن است کافئین به مورد ها فوق بیشتر شود . تعدادی از داروها برای خودداری از حملات از جمله متوپرولول , والپروات و توپیرامات موءثر میباشند .


در مرحله عالم , تقریباً 15 % از افراد مبتلا به میگرن هستند . این اغلب در دوران بلوغ آغاز میشود و در دوران میانسالی بدترین حالت است . در برخی از خانمها , پس از یائسگی شایع تر میگردند . از سال 2016 , این یکی از همه گیرترین عوارض ناتوانی است . شرح نخستین سازگار با میگرن در پاپیروس Ebers وجود دارد , که در حدود 1500 سال پیش از ولادت مسیح در مصر باستان مندرج شده است . کلمه ( میگرن ( از یونانی ( ικμικρανία ( ( hemikrania ) , ( درد از یک طرف سر ( , از ἡμι - ( hemi - ) , ( نیمه ( , و κρανίον ( kranion ) , ( جمجمه ( است .


میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری سردرد اول است که با سردردهای مکرر از میانگین ​​تا شدید مشخص می شود . معمولا , سردردها نیمی از راز را پایین تأثیر قرار می دهند , از حیث فضای سبز ضربان دار هستند و از تعدادی ساعت تا 3 روز دوام می آورند . علامتها مرتبط ممکن است شامل تهوع , استفراغ و حساسیت به نور , صدا یا بو باشد . این درد معمولاً با فعالیت بدنی بدتر می شود . حداکثر یک سوم افراد یک هاله دارند : به طور معمول یک عصر کوتاه از مشکل در بینایی که نشان می دهد سردرد به زودی صورت خواهد بخشید . بعضی وقت ها , اورا با فقدان و یا سوای سردرد پیرو آن رخ می دهد .


اعتقاد و باور بر این است که میگرن به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است . حدود دو سوم موردها در خانواده ها جریان داراست . تغییر‌و تحول سطح هورمون همچنین ممکن است نقش داشته باشد , زیرا میگرن در دختران پیشین از بلوغ مقداری بیش تر از دختران را ذیل تأثیر قرار می دهد و دو تا سه برابر زنان بیشتر از آقایان . خطر میگرن معمولاً در دوران بارداری کاهش می یابد . مکانیسمهای زیربنایی کاملاً معین نیست . با این وجود اعتقاد و باور بر این است که آن ها اعصاب و رگ های خونی مغز را درگیر میکنند .

علل یبوست؟

دلایل یبوست را می توان به مادرزادی , اول و ثانویه تقسیم کرد . مرسوم ترین جور نخستین و تهدید کننده زندگی نیست . همچنین می‌تواند براساس گروه سنی که تحت تأثیر خردسالان و بزرگسالان قرار میگیرند تقسیم شود .


یبوست نخستین یا عملکردی توسط نشانه ها مداوم بیشتراز شش ماه تعریف می شود که علت دارای اهمیت آن مثل عوارض جانبی دارویی یا بیماری طبی مورد ای نیست . این بیماری با درد شکم همراه نیست , بنابراین آن را از سندرم روده تحریک پذیر مختلفی می‌نماید . این رایج ترین گونه یبوست است و غالباً یک‌سری منظوره است . در بزرگسالان , چنین عوارض دارای اهمیت دربرگیرنده موردها زیر است : انتخاب رژیم غذایی از قبیل فیبر غذایی کافی یا مصرف مایعات یا علل رفتاری نظیر کاهش کار بدنی . در افراد پیر , علل شایع به مصرف ناکافی فیبر در رژیم غذایی , مصرف ناکافی مایعات , کاهش فعالیت بدنی , عارضه ها جانبی داروها , کم کاری تیروئید و انسداد ناشی از سرطان کولورکتال نسبت داده شده شده‌است . با این وجود شواهد برای حمایت از این عوامل ضعیف است .


علل ثانویه مشتمل بر عارضه ها جانبی داروهایی مانند مواد مخدر , اختلالات غدد باطن ریز و متابولیک مانند کم کاری تیروئید و انسداد مانند سرطان روده بزرگ است . بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک نیز ممکن است همراه با یبوست باشد . سیستوسل میتواند در سود یبوست مزمن ساخت شود .