پزشکی و سلامتی

بررسی مقالات پزشکی و سلامتی

پزشکی و سلامتی

بررسی مقالات پزشکی و سلامتی

درمان قطعی سردرد میگرنی و سردرد مزمن با طب درد ممکن شد


درمان قطعی سردرد میگرنی و سردرد مزمن با طب درد

سردرد به عنوان یکی از رایج ترین دردها بین مردم جهان شناخته می شود و به طور عمده ناحیه سر و گردن را درگیر می کندتحقیقات نشان می دهد که بیش از 40 میلیون نفر از مردم دنیا به سردردهای مزمن و میگرنی گرفتار هستندلذا بررسی ریشه ای علت و درمان سردرد در دنیای امروز بسیار ضروری به نظر می رسدافزون بر بهره گیری از روشهای پزشکی طب نوین، توجه عمیق و ویژه نسبت به خود و به عبارتی خود دوستی و ارتباط نزدیک و صمیمانه پزشک و بیمار می تواند راه درمان بسیاری از بیماری ها باشدزمانی که حقیقتا خودمان را دوست داشته باشیم ، تمام چیزهای نیک از جمله سلامتی در مسیر زندگی ما قرار میگیرنددر ادامه با ما همراه باشید تا با موثرترین روشهای درمان میگرن و انواع سردردها آشنا شویم.

درمان قطعی سردرد میگرنی و سردرد مزمن با طب درد

تقریبا ۳۰ نوع سردرد وجود دارد که یک نوع آن سردرد میگرنی است، میگرن، اختلالی در سیستم عصبی و سردردی تنشی بوده و قبل از بروز علائمی را از خود نشان می‌دهد.

سردرد میگرنی حالت تپش‌دار و کوبنده ای دارد، عمدتا از سمت چپ سر شروع می‌شود و می‌تواند به تدریج تمام قسمت‌های سر، حتی شقیقه‌ها و چشم‌ها را هم تحت فشار قرار داده و درگیر کند، از جمله راه‌های تشخیص سردرد میگرنی این است که مبتلایان به این نوع سردرد، چنانچه به پشت دراز بکشند سردرد آنها شدت مییابد، اما اگر در حالت سجده قرار بگیرند سردردشان آرام تر میشود.

پژوهشها نشان می دهد که سردردهای میگرنی در زنان شایع‌تر بوده و ممکن است در هر سنی بروز پیدا کندشایان ذکر است که این سردرد زمینه ارثی هم می تواند داشته باشد، از نشانه‌هایی که پیش از بروز سردرد میگرنی مشاهده می‌شوند می‌توان به حالت تهوع، دل درد، سرگیجه، خمیازه کشیدن پی در پی، عصبانیت و بداخلاقی، میل به خوردن غذا‌های شیرین، استفراغ، اسهال یا یبوست و اختلالات بینایی مثل تاری دید اشاره کرد.

برخی بو‌ها و غذا‌ها نیز می‌توانند سردرد میگرنی را تشدید کنندبه عنوان مثال، بوی عطر و ادکلن و پیاز در تشدید سردرد میگرنی بسیار موثر هستند؛ همینطور بودن در جا‌هایی که سر و صدا زیاد است، این نوع سردرد را شدت میبخشداز سایر عواملی که در بروز این عارضه  نقش موثری دارند می‌توان به استرس، اضطراب و فشار‌های روانی، هیجانات شدید، گرسنگی یا خستگی زیاد، بی‌خوابی یا کم‌خوابی، مصرف برخی از غذا‌ها مثل غذا‌های مانده، ساندویچی، سوسیس و کالباس، ترشی، لبنیات، آلودگی هوا، تغییرات هورمونی در زمان قاعدگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، غلظت و فشار خون بالا و ... اشاره نمود.

آشنایی با برخی از رایجترین انواع سردردها

1سردرد میگرنی

این نوع سردرد، یک طرف سر را درگیر کرده و به صورت ضربانی است که عمدتا با حالت تهوع، استفراغ، آلرژی به نور یا صدا همراه بوده و ممکن است از تا 72 ساعت ادامه یابد و بیشتر خانمها را درگیر میکند و استرس یکی از اصلی ترین دلایل بروز و تشدید آن است.

2سردرد سینوزیت (سینوسی)

دردی عمیق و دائمی که در پشت استخوان گونه و بینی احساس میشود و با تب و آبریزش بینی همراه است، منشا این سردرد میتواند عفونت، التهاب و یا تورم در سینوس های سر فرد میباشد.

3سردردهای تنشی

رایج ترین نوع سردرد است، به طوری که حدود 80 درصد از مردم دنیا حداقل یک بار به آن دچار شده انداین سردرد با احساس فشار و درد در هر دو طرف سر به صورت حلقه مانند و گاهی همراه با احساس درد و خستگی در ناحیه گردن همراه استقطع و درمان سردرد تنشی گاها از نیم ساعت تا یک هفته طول میکشد.

4سردرد خوشه ای

این نوع سردرد چندان رایج نیست و تنها درصد از جمعیت جهان با آن درگیر هستند ، درد یکطرفه فوق العاده شدید که عمدتا در ناحیه اطراف یا پشت چشم حس میشود و با آبریزش یک طرفه از بینی و اشک ریزی یک طرفه و قرمز شدن چشم همراه استبین پانزده دقیقه تا 2.5 ساعت هم درمان سردرد خوشه ای به طول میانجامد.


نحوه تشخیص نوع سردردها از هم

به علت تشابه زیادی که بین این سردردها وجود دارد، برای تشخیص نوع دقیق سردرد خود حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنیددر کلینیک دکتر فرشته اسفند یاری نوع سردرد شما با استفاده از آپدیت ترین متد روز دنیا و پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و با حداقل میزان خطا، تشخیص داده شده و درمان سردرد به طور کامل و قطعی صورت می گیرد.

بنا به شیوع انواع سردردها در سنین جوانی و میانسالی ،در جوامع پر استرس امروزی که انواع فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر مردم تحمیل میشود، نیاز به کلینیک های تخصصی سردرد با هدف ارائه خدمات ویژه به افراد مبتلا به انواع سردردها، تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.

گفتیم که میگرن سردردی تپش‌دار است که ممکن است در یک یا هر دو طرف سر ایجاد شود و با تهوع، استفراغ یا کاهش اشتها همراه باشداین نوع سردرد یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که فعالیت و عملکرد افراد بسیاری را در دنیا دچار اختلال میکند و تا قبل از روش طب درد، دارویی برای درمان قطعی آن وجود نداشت.

افراد مبتلا به میگرن عموما با توصیه‌های مختلف اطرافیان مواجه هستند؛ بد نیست این را هم بدانید که اکثر افرادی که میگرن دارند، افراد سرد مزاجی هستند که سریع عصبی می‌شوند و به‌ دلیل این عصبانیت آنی، تغییراتی در طبع آن‌ها رخ می دهد که ممکن است دلیل بروز سردردهای این چنینی باشدبه همین علت بهتر است طبع این افراد گرم‌تر شود تا درمان سردرد سریعتر صورت بگیردشایان ذکر است که زنان سه برابر بیشتر از مردان به سردرد میگرنی دچار می‌شوند؛ حتی بر اساس پژوهشهای انجام شده از هر 20 خانم نفر از میگرن رنج می‌برند، در حالی که این آمار در میان مردان نفر از هر 20 نفر می باشداولین علامت های سردرد میگرنی می تواند در هر سنی مشاهده شود، اما این اختلال عمدتا از دوران نوجوانی آغاز می‌شود.

معمولا درمان میگرن با استفاده از مسکن ها قرص سردرد ) و یا بوتاکس میگرن انجام میشود که به صورت موقت باعث از بین رفتن سردرد شما میشود .

نحوه تشخیص نوع سردردها از هم

آشنایی با روش طب درد

طب درد یا Pain Medicine پس از پیدایش علم پزشکی نوین با تلاش و کوشش دکتر میشل اشتاینباخ و پروفسور حیدری که پایه گذاران این علم بودند، در سال 2008 طراحی شد.

در اکثر موارد دیده شده است که استفاده از روشهای مدرن و داروهای شیمیایی و حتی عملهای جراحی، علاوه بر عوارض جانبی که برای بیمار به همراه دارند، تا مدتها نتایج چندان مثبتی را ایجاد نمیکنند و در اکثر موارد موجب درمان قطعی نیز نمی شوند.

اما در این طب با استفاده از تکنولوژی های فوق پیشرفته، اقداماتی بر روی سیستم عصبی و عروقی و گردش خون انجام می شود که نتایج شگفت انگیزی به همراه دارداین روش درمانی، نتایج خیره کننده ای را در زمینه درمان بیماری های مغز و اعصاب نمایان کرده استتقریبا یک دهه است که این روش با اندازه گیری دقیق سیستم عصبی و ویژگی های سلولی وارد دنیای طب نوین شده و به طرز عجیبی مورد استقبال بیماران قرار گرفته است.

بر این اساس مطالعات دقیقی در رابطه با فعالیت سلولهای مختلف بدن انجام گرفت که نتایج آن نشان داد، سلولها و ماهیچه های بدن نیز همچون یک سیستم الکتریکی پیچیده عمل می کنند و میدان الکتریکی مینیاتوری دارندبا استناد به این روش سلولها و بافتهای بدن نیز قادر هستند جریانات و امواج مغناطیسی را از لحاظ مشخصات مختلف از قبیل شکل و فرکانس تشخیص دهندبا این اطلاعات می توان بسیاری از اثرات درمانهای آلترناتیو را شرح داد.

کلام پایانی

کلینیک تخصصی سردرد دکتر فرشته اسفندیاری مجری روش درمانی طب درد است که شیوه‌ای ترکیبی از علوم پاراکلینیک و بالینی استاین متد که توسط دو کشور آلمان و امریکا ابداع شده ، از تازه‌ترین روش‌های درمانی بیماری‌های اعصاب و روان بوده و به‌ویژه در رفع مشکلات سر و گردن، درمان سردرد و مشکلات تعادلی بسیار کارآمد است.

این مجموعه ضمن بررسی و تشخیص نوع بیماری، با استفاده از روش‌ها و تجهیزات روز دنیا در جهت درمان اقدام می‌کند.

برای برقراری ارتباط اینترنتی با مجموعه دکتر اسفندیاری و استفاده از مزایای طب درد جهت درمان انواع بیماری‌ها  و رفع عوارض مربوطه به سایت این مجموعه به آدرس   https://dr-esfandiari.com مراجعه نمایید.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ما در ارتودنسی از تجهیزات و وسایل مختلفی جهت اطلاح نامنظمی‌های دندانی و فکی استفاده می‌کنیم. این تجهیزات که غالباً با نام “دستگاه ارتودنسی نیز شناخته می‌شوند می‌توانند ثابت یا متحرک، نامرئی یا مرئی باشند. ما در این صفحه، به بررسی کامل دستگاه‌های متحرک که به استفاده از آن‌ها ارتودنسHYPERLINK "https://jamilian.net/removable-orthodontics/"یHYPERLINK "https://jamilian.net/removable-orthodontics/" متحرک گفته می‌شود خواهیم پرداخت. (توضیحات بسیار ساده است و با خواندن محتوای این صفحه به طور کامل با این نوع ارتودنسی آشنا خواهید شد.)

 

آنچه در این صفحه می خوانید

تعریف ساده ارتودنسی متحرک

فیلم + عکس

کاربرد ارتودنسی متحرک

انواع دستگاه ها و تجهیزات متحرک

هزینه ارتودنسی متحرک

مزایا و معایب دستگاه‌های متحرک

پاسخ به سوالات رایج درباره این روش ارتودنسHYPERLINK "https://jamilian.net/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%B3%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/"ی

ارتودنسی متحرک چیست؟

گاهی اوقات برای اصلاح و بهبود موقعیت دندان‌ها از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که قابل جابجا شدن هستند. یعنی به دندان چسپانده نشدند و بیمار زمانی که می‌خواهد غذا بخورد و یا مسواک بزند آن ها را بر می‌دارد.

 

این دستگاه‌ها برخلاف دستگاه‌های ارتودنسی ثابت، که از ابتدا تا انتهای دوره درمان به دندان‌ها می‌چسپند، قرار نیست همیشه به دندان متصل باشند. بلکه بیمار می‌تواند آن‌ها را در موقعیت‌های خاصی بردارد و دوباره بدون کمک متخصص ارتودنسی در جایش قرار دهد. به استفاده از این دستگاه‌ها در اصطلاح، ارتودنسی متحرک گفته می‌شود.

 

 

چرا و چه زمان از دستگاه‌های متحرک ارتودنسی استفاده می‌شود؟

ما تعداد زیادی دستگاه متحرک داریم که در ادامه بیشتر با آن‌ها و کاربردهایشان آشنا خواهید شد. اما اجازه بدهید که آن‌ها را به 3 دسته تقسیم کنیم:

 

دستگاه هایی که قبل از درمان ارتودنسی استفاده می‌شوند (مثلا دستگاه ترک عاداتی مثل مکیدن انگشت شست توسط کودکان و …)

دستگاه‌هایی هستند که حین درمان ارتودنسی برای رفع ناهنجاری کاربرد دارند (مثل الاینرها یا پلاک ارتودنسی متحرک)

و دسته آخر دستگاه‌هایی هستند که پس از اتمام ارتودنسی استفاده می‌شوند (ریتینرها که به آن ها نگهدارنده ارتودنسی هم گفته می‌شود.)

بنابراین کابرد اول دستگاه‌های متحرک، پیشگیری از بروز نامنظمی‌های دندانی است، در مراحل بعدی دندان‌ها را صاف می‌کند و در نهایت به صاف ماندن دندان‌ها پس از ارتودنسی کمک می‌کنند (و به همه این موارد در نهایت ارتودنسی متحرک گفته می‌شود.)(منبع)

 

انواع دستگاه‌های متحرک ارتودنسی کدامند؟

تعداد دستگاه‌هایی که متحرک هستند زیاد است و ما در این مقاله تنها مهم‌ترین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اجازه دهید با الاینر ارتودنسی، پلاک شفاف ارتودنسی یا پلاک دندانی شروع کنیم که مهم‌ترین دستگاه متحرک هستند و به استفاده از آن ها پلاک گذاری دندان هم گفته می‌شود.

 

الاینر یا پلاک ارتودنسی

الاینر یا پلاک ارتودنسی نوعی قالب دندانی شفاف از جنس پلاستیک‌های مرغوب است که روی دندان‌ها سوار می‌شود و به مرور زمان به صاف و منظم شدن آن‌ها کمک می‌کند. به استفاده از این دستگاه‌ها در اصطلاح، ارتودنسی بدون سیمیا پلاک گذاری دندان هم گفته می‌شود. (اغلب زمانی که از ارتودنسی نامرئی صحبت می‌شود منظور همین الاینر یا پلاک ارتودنسی است.)

 

 ارتودنسی متحرک با الاینر

برای شروع این ارتودنسی، ابتدا از دندان‌ها و فک بیمار اسکن گرفته می‌شود و بر حسب نوع ناهنجاری و شدت آن، تعدادی پلاک شفاف و متحرک به صورت اختصاصی برای بیمار ساخته می‌شود.

 

مثلا ممکن است 20 عدد از این پلاک‌ها برای بیمار ساخته شود. هر پلاک قادر است دندان‌ها را به مقدار بسیار کمی تغییر موقعیت داده و صاف کند. پس از اینکه کارش انجام شد، دیگر کابرد ندارد و باید تعویض شود. سپس پلاک بعدی استفاده می‌شود تا در نهایت با آخرین پلاک ارتودنسی، دندان‌ها کاملا صاف می‌شوند. هر پلاک بین 2 تا 3 هفته باید به جز در موقع خوردن و مسواک زدن استفاده شود.

 

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی متحرک

همیشه پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی از ریتینرها استفاده می‌شود. ریتنیر یا نگهدارنده دستگاه‌هایی هستند که نتایج ارتودنسی را حفظ می‌کنند. آن‌ها تا مدتی پس از درمان استفاده می‌شوند و مانع از کج شدن دوباره دندان‌ها یا بازگشت ارتودنسی می‌شوند.

 

اگر از ریتینر ارتودنسی استفاده نشود، پس از مدتی دوباره دندان‌ها تغییر موقعیت داده و کج می‌شوند (البته نه مانند سابق). بنابراین هر بیماری باید پس از ارتودنسی ثابت و متحرک حتما ریتینر استفاده کند.

 

ریتینرها دو دسته هستند. آن‌ها یا ثابت‌ند یا متحرک. ما نگهدارنده‌هایی که متحرک هستند را جزء دستگاه‌های خانواده دستگاه های متحرک قرار می‌دهیم. دو نمونه از این نگهدارنده‌ها، نگهدارنده هاولی و نگهدارنده شفاف هستند.

 

 

 

نگهدارنده هاولی

نگهدارنده هاولی (HAWLEY) بعد از پلاک ارتودنسی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های ارتودنسی متحرک است که از دهه 1920 وجود دارد و امروزه هنوز هم یکی از متداول‌ترین نگهدارنده‌ها برای دندان‌های فوقانی است. این نگهدارنده از نوعی سیم و پلاستیکِ قابل خمش ساخته شده است. هاولی می‌تواند حین درمان ارتودنسی زمانی که بیمار نیاز به ترمیم دندان دارد استفاده شود و یا اینکه تنها پس از درمان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

تصویر ریتینر هاولی نوعی دستگاه ارتودنسی متحرک

نگهدارنده متحرک و شفاف ارتودنسی

این نگهدارنده دقیقا شبیه به الاینر است و به صورت مشابه، پلاک ارتودنسی خوانده می‌شود. اما تفاوت زیادی با پلاک‌هایی که حین درمان ارتودنسی بکار می‌روند دارد. نگهدارنده متحرک برعکس الاینرها که به صورت سِری ساخته می‌شوند، تنها یک عدد است و باید در طول شبانه روز به مدت 22 ساعت استفاده شود.

 

ریتینر شفاف ارتودنسی متحرک

هدگیر ارتودنسی

هدگیرها از جمله لوازم عملکردی و جزء دستگاه‌های ارتودنسی متحرک هستند. این دستگاه‌ها به اصلاح اختلاف رشد در فک کودکان کمک می‌کنند و غالباً برای اصلاح اوربایت شدید استفاده می شوند. هدگیر با فشار آوردن بر روی دندان های فوقانی و فک باعث می‌شود دندان‌ها در موقعیت خود قرار بگیرند یا به حرکت آن‌ها به موقعیت‌های بهتر کمک کند.

 

هدگیر ارتودنسی متحرک

پالاتال اکپسندر یا وسیع کننده کام

پالاتال اکسپندرها وسایلی هستند که برای وسیع کردن فک‌ها (مخصوصاً فک بالا) کاربرد دارند. در برخی بیماران به دلیل کوچک بودن فک، احتمال کج شدن دندان‌ها و یا ازدحام دندان‌ها وجود دارد. متخصص ارتودنسی با کمک این دستگاه‌های متحرک به گسترش سقف دهان و وسیع شدن آن کمک می‌کند.

 

 

 

بسته به اینکه کام چقدر باید وسیع شود ممکن است 3 تا 6 ماه نیاز باشد از پالاتال اکسپندرها استفاده شود. این دستگاه‌های ارتودنسی متحرک معمولاً در اوایل کودکی و به منظور پیشگیری و اصلاح اولیه کاربرد دارند.

 

فضا نگهدار یا اسپیس مینتینر

فضا نگهدارها نیز از جمله مهم‌ترین دستگاه‌های ارتودنسی متحرک به منظور پیشگیری هستند. زمانی که یک کودک با افتادن زودتر از موعد دندان شیری مواجه شود، برای پیشگیری از کج شدن سایر دندان‌ها، فضا نگهدار متحرک را در جایگاه دندان‌های از دست رفته قرار می‌دهند تا دندان‌های دائمی بتوانند بدون مشکل و در موقعیتی صاف در بیایند تا دندان های دیگر کج نیز نشوند.

 

فضا نگهدار ارتودنسی

هزینه ارتودنسی با دستگاه های متحرک چقدر است؟

بر اساس اینکه مشکل بیمار چیست و از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنیم، هزینه ارتودنسی متحرک متفاوت است. اگر منظور از هزینه ارتودنسی متحرک، هزینه درمان با الاینر یا پلاک ارتودنسی باشد، هزینه آن چیزی بین  8 تا 10 میلیون تومان است. برای اطلاع از سایز تعرفه ها و هزینه ارتودنسی در سال 1400 حتما روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

 

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

چون قابل جایجایی هستند راحتی بیشتری به همراه دارند

برای بیمارانی که در سنین رشد هستند گزینه بسیار مناسبی هستند و می‌توان در موارد تغییر شکل اسکلت در بیماران (در دوره رشد)، از وسایل متحرک برای هدایت رشد استفاده کرد.

مشکلات جزئی تا متوسط را به راحتی اصلاح و برطرف می‌کنند.

به رشد بهتر استخوان فک کمک می‌کنند در واقع رشد استخوان را هدایت می‌کنند

ما بر این باوریم که اعمال نیرو یا فشار زیاد به دندان و فک می‌تواند مضر باشد و هرچه حرکت دندان‌ها و فک آهسته‌تر و حساب شده‌تر باشد برای بیمار بهتر است. زیرا در این صورت بازسازی استخوان به دنبال حرکت دندان بهتر و ایمن‌تر انجام می‌شود.

مدت زمان آماده سازی، نصب و جلسات ویزیت بیمارانی که ارتودنسی متحرک دارند در مقایسه با بیمارانی که ارتودنسی ثابت دارند کوتاه‌تر است.

هزینه ارتودنسی متحرک به مراتب کمتر از روش‌های دیگر است

توسط اغلب متخصصان ارتودنسی در کشور انجام داده می‌شود.

بیمار می‌تواند در موقعیت‌های حساس اجتماعی (مراسم‌ها، دورهمی‌ها و ..) دستگاه‌های متحرک را بدون آنکه مشکل خاصی پیش بیاید برای مدت کوتاهی بردارد.

مزایای ارتودنسی متحرک

معایب ارتودنسی متحرک چیست؟

دستگاه‌های متحرک (مخصوصاً پلاک ارتودنسی) ممکن است در روزهای اول به راحتی جابجا شود و یا در اثر استفاده نامناسب شل شده که نیاز به جایگزینی دارد.

با این روش ارتودنسی فقط حرکات محدود دندان امکان پذیر است زیرا نیروی وارده به دندان‌ها محدود و اندک است. حرکاتی که به نیرو بیشتری نیاز دارند به دستگاه ارتودنسی ثابت نیاز دارند. بنابراین مشکلات شدید ارتودنسی را نمی‌شود با پلاک ارتودنسی برطرف کرد.

برای حرکت دندان در جهت‌های مختلفی مناسب نیستند

کیفیت ساخت دستگاه‌های متحرک در ایران چندان بالا نیست

ممکن است گفتار را تحت تاثیر قرار دهد (مخصوصاً روزهای اول)

از آنجا که تحمل دستگاه‌های متحرک برای فک پایین دشوار است برای فک پایین دستگاه نداریم

برای افرادی که فراموش کار هستند توصیه نمی‌شوند

امکان آسیب دیدن و شکسته شدن‌شان بالا است

پاسخ به مهم‌ترین سوالات درباره ارتودنسی متحرک

آیا ارتودنسی متحرک بهتر از ارتودنسی ثابت است؟

هر روش ارتودنسی برتری خودش را دارد و نباید روش های ثابت و متحرک را با هم مقایسه کرد. اما اگر مشکل جزئی تا متوسط دارید و ترجیح خودتان پلاک ارتودنسی است، برای شما دستگاه های متحرک بهتر است.

 

مدت زمان درمان با پلاک متحرک چقدر است؟

در حالی که مدت زمان درمان و رسیدن به نتایج، از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است، اما انتظار می رود که از هفته 10 تا 12 نتایج خود را نشان دهد.

 

بهترین سن برای پلاک گذاری دندان چه سنی است؟

بیشتر بزرگسالان از پلاک شفاف استفاده می کنند چون مسئولیت پذیر تر هستند و مطابق دستورالعمل ها از آن ها استفاده می کنند. البته نوجوانان در صورتی که به شکل مناسب و توصیه شده از پلاک ها استفاده و مراقبت کنند می توانند به این شکل ارتودنسی کنند.

 

آیا پلاک ارتودنسی می تواند مشکل جلوزگی فک را برطرف کند؟

بستگی به شدت جلوزدگی دارد. موارد جزئی را می توان با دستگاه های متحرک درمان کرد اما مشکلات شدید را تنها باید با ارتودنسی نامرئی بهبود بخشید.

 

آیا بعد از ارتودنسی با پلاک باز هم باید نگهدارنده استفاده کرد؟

بله چه ارتودنسی ثابت باشد و چه متحرک، شما باید در هر صورت پس از اتمام درمان حتما نگهدارنده استفاده کنید.

 

آیا با دستگاه های متحرک می تواند غذا خورد؟

خیر شما ابتدا باید آن ها را در بیاورید و سپس غذا بخورید. خوردن غذا و نوشیدن با پلاک ها می تواند باعث آسیب رسیدن به آن ها شود.

 

هزینه ارتودنسی متحرک بیشتر است یا ثابت؟

هزینه درمان با دستگاه های متحرک یا اصطلاحا پلاک گذاری دندان کمتر از دستگاه های ثابت است.

 

منبع : https://dr-davoudian.com

 

 

تاریخچه ساخت اتو بخار و معرفی انواع اتو تفال


امروزه کمتر کسی پیدا میشود که در خانه حداقل 1 عدد اتو بخار نداشته باشد و از این وسیله پر کاربرد استفاده نکرده باشد.

برندهای تولیدکننده این محصول بسیار زیاد است اما معروف ترین آن ها اتو تفال میباشد.

البته بهتر است بدانید اتو در گذشته به این شکل و شمایل نبوده است و با گذشت زمان شکل و ظاهرش پیشرفت کرده و بهبود یافته و به شکل امروزی رسیده است.

شاید جذاب باشید بدانید در گذشته یک تکه سنگ سنگین را صاف میکردن و سپس آن را بر روی حرارت آتش داغ میکردند و بر روی لباس و پارچه قرار میدادن مطمئنا تا اینجا به سختی این کار پی برده اید که اگر در گذشته زندگی میکردید سختی بسیار زیادی باید میکشیدید برای اتو کردن یک لباس!


اما خب به لطف پیشرفت تکنولوژی دیگر از این خبرها نیست و با وجود یک پریز برق به راحتی میتوانید انواع لباس و پارچه را اتو کنید.

در این مقاله قرار است بپرداریم به تاریخچه ساخت اتو بخار و معرفی انواع اتو بخار تفال که مطمئنا هنگام خرید به شما کمک خواهد کرد.

عکسی که در حال مشاهده آن هستید نمونه ای از اتو قدیمی میباشد که بسیار ظاهر جالبی دارد و همانطور که مشخص است ساختاری همانند اتو بخار های امروزی دارد.

اگر بخواهیم دلیل به وجود آمدن این وسیله را توضیح دهیم در اصل اتو به وجود آمد تا لباس های خیس را خشک کند این تعریفی کلی برای این محصول میباشد اما رفته رفته کاربری آن مقداری تغییر کرد و تبدیل شد به وسیله ای برای از بین بردن چین و چروک لباس ها!

اگر بخواهیم کلمه اتو را ریشه یابی کنیم ایم کله در اصلی ترکی هست ( utu ) و اصلیت این کلمه به ترکی استانبولی بر میگردد و به معنای شعله ور شدن میباشد.

اما اتو ها از اختراعشون تا به امروز از هر لحاظ تغییرات اساسی بسیار زیادی کردند. اگر بخواهیم از نظر ظاهر صحبت کنیم خب عکس هایی که در بالا مشاهده میکنید رو با اتو بخار امروزی مقایسه کنید تا متوجه پیشرفت علم و تکنولوژی بشوید.

اتوهای امروزی دارای فناوری ها و تکنولوژی های بسیار پیشرفته تری نسبت به اتوهای قدیمی هستند یکی از جذاب ترین ویژگی های که چند سال است به اتو بخار اضافه شده است قابلیت خاموشی خودکار میباشد.

همه ما حداقل یکبار تجربه سوزاندن انواع لباس و پارچه را داریم اما با ویژگی که در بالا ذکر شد و در اتو تفال هم وجود دارد باعث میشود دیگر لباس ما دچار سوختگی نشود به طوری که اگر بیشتر از 10 ثانیه اتو ثابت و بدون حرکت بر روی لباس و پارچه قرار بگیرد به صورت خودکار خاموش میشود.

این فقط یکی از کاربرد اتوهای امروزی میباشد ویژگی هایی که طی این سال ها به اتو اضافه شده است بسیار زیاد است که به ترتیب به آن ها خواهیم پرداخت.


1 - تنظیم خودکار بخار

به وسیله این ویژگی دیگر نگران سوختن لباس در اثر حرارت بیش از حد نباشید . تنظیم بخار خودکار باعث میشود حرارت اتو بر اساس نوع لباس و پارچه به صورت خودکار تنظم شود و نیازی به تنظیمات دستی نیست.


2 - سیستم ضد چکه

شاید اگر 6-7 سال پیش با اتو کار میکردید چکه کردن آب و لک شدن لباس امری کاملا طبیعی بود اما امروزه این یک ایراد بسیار بزرگ است که به کمک سیستم ضد چکه حل شده است


3 - بخاردهی عمودی

بخاردهی عمودی هم از آن ویژگی هایی است که اگر بخواهید مبل و پرده و لباس های نازک را بخاردهی کنید بسیار کارآمد خواهد بود به وسیله این ویژگی بخاردهی عمودی باعث میشود بدون چسباندن اتو به لباس یا پارچه موردنظر چین و چروک های سطحی را از بین ببرید.


4 - سیستم رسوب گیر

تمامی محصولات برقی که با آب سروکار دارند بعد از مدتی رسوب آب باعث میشود نتوانند کارکرد سابق را داشته باشند که سیستم رسوب گیر این مشکل را حل میکند اما....


5 - مخزن رسوب گیر

مخزن رسوب گیر هم در اتوهای سری بالا در پشت اتو قرار دارد که رسوب در آن جمع شده و میتوانید آن را تخلیه کنید .


* فرق مخزن رسوب گیر و سیستم رسوب گیر چیست ؟!

اگر قصد خرید اتو تفال دارید سمت اتوهایی بروید که دارای مخزن رسوب گیر هستند که پشت اتو قرار دارند و به کمک یک دستگیره بیرون کشیده و میتوان رسوب آب را تخلیه کرد. اما سیستم رسوب گیر که در اتوهای سرو پایین تر و اقتصادی تفال وجود دارد به صورت یک سوزن هست که میتوان رسوب را تخلیه کرد.


6 - قدرت بیشتر یا حجم بخار بیشتر ؟!

قدرت و حجم بخار 2 عامل اساسی در انتخاب اتو بخار هستند . قدرت میزان حرارت اتو و حجم بخار میزان خروجی بخار را تایین میکند که هرچه قدر این حجم بیشتر باشد سریعتری چین و چروک های لباس برطرف میشود.



مقایسه مهمترین رکن در خرید هر محصولی در بازار میباشد ، ما هم قرار است بهترین اتو بخار های تفال را به شما معرفی کنیم تا بهترین تصمیم را هنکام خرید بگیرید.

1 - اتو بخار تفال مدل FV9848



با اطمینان میتوانیم بگوییم اتو تفال 9848 بهترین اتو بخار ساخته شده تفال میباشد لازم به ذکر است این اتو بخار تفال ساخت فرانسه است و در زیر به مشخصات آن خواهیم پرداخت.

قدرت : 3200 تا 3400 وات

حجم بخار : 280 گرم حجم بخار

دارای سیستم خاموشی خودکار بسیار حرفه ای

دارای سیستم رسوب گیر و مخزن رسوب گیر

دارای فناوری ضد چکه

دارای تنظیم بخار اتوماتیک

از حق نگذریم ظاهر این اتو بخار هم بسیار جذاب است همچنین به دلیل طراحی جدید که دارد بسیار ارگونومیک و خوش دست است و باعث میشود حس بسیار خوبی هنگام اتو کشی لباس داشته باشیم.

نکته قابل توجه درباره اتو 9848 تفال جدید بودن آن میباشد و ساخت سال 2019 میباشد.


2 - اتو بخار تفال مدل FV9845

اتو تفال 9845 هم تمامی ویژگی های بالا را دارد و تنها تفاوتش در رنگ میباشد که آن را بسیار پرطرفدار کرده است .


قدرت : 3200 تا 3400 وات

حجم بخار : 280 گرم حجم بخار

دارای سیستم خاموشی خودکار بسیار حرفه ای

دارای سیستم رسوب گیر و مخزن رسوب گیر

دارای فناوری ضد چکه

دارای تنظیم بخار اتوماتیک

دارای بخاردهی عمودی



این اتو هم برای سال 2019 میباشد و رنگ مسی آن بسیار پرطرفدار و جذاب است به همین دلیل هم رقابت بسیار تنگاتنگی با اتو 9848 دارد.


3 - اتو بخار تفال مدل FV9747

اتو تفال 9747 هم از آن اتو های خوش فروش بازار است که به دلیل قیمت پایینتر نسب به رقبایش فروش بسیار عالی را تجربه کرد

قدرت 3000 واتی

دارای حجم بخار 230 گرم در دقیقه

سیستم خاموشی خودکار

مخزن رسوب گیر

بخاردهی همودی

این اتو محصول سال 2018 میباشد و به سبب زیایی ساخت فروش چندهزارتایی را در ایران تجربه کرد


4 - اتو بخار تفال مدل FV9740

اتو 9740 تفال هم مانند اتو قبلی است و همان مشخصات را دارد با این تفاوت که رنگش متفاوت است و قدرت و حجم بخار کمتری هم دارد

قدرت 3800 واتی

دارای حجم بخار 230 گرم در دقیقه

سیستم خاموشی خودکار

مخزن رسوب گیر

بخاردهی همودی

درباره این اتو میتوان به رنگ بسیار جذابش اشاره کرد که هر خریداری را مجذوب خودش میکند.


5 - اتو بخار تفال مدل FV4981

حالا میرسیم به یک اتو بخار اقتصادی تفال که دارای بسیار از آپشن ها است و همچنین به خاطر قیمت مناسبش حسابی پرفروش است


دارای قدرت 2700 وات

حجم بخار 180 گرم در دقیقه

سیستم قطع کن خودکار

سیست رسوب گیر

تنظیم خودکار بخار

همانطور که مشخصات رو خوندید این اتو دارای بسیاری از ویژگی های اتو های رده بالا است با این تفاوت که قدرت پایینی دارد اما برای استفاده روزمره مناسب است.


نتیجه گیری

در این مقاله به تاریخچه و دلیل پیدایش اتو بخار پرداختیم و ویژگی هایی که انو بخار امروزی دارند را گفتیم همچنین بهترین مدل اتو بخار تفال هم بررسی کردیم برای خرید انتخاب های شما بسیار زیاد است سعی کنید قبل از خرید اتو این مقاله را به خوبی بخونید.